Financiële nieuwsbrief 2024

De eerste financiële nieuwsbrief van het nieuwe jaar is gepubliceerd. In deze editie zetten we de meest actuele financiële nieuwtjes voor je op een rij. Het volgende nieuws komt aan bod:

  • Collega Mark deelt zijn ervaring met financiële problemen om anderen hiermee te helpen
  • Tijdelijk Noodfonds Energie
  • Vrijwillige budgetcoaches Rijnstad
  • Huurverlaging wederom mogelijk in 2024
  • Babystartpakketten per direct aan te vragen
  • Aangifte inkomstenbelasting 2023

Bekijk de volledige nieuwsbrief:
Financiële nieuwtjes op een rij – nieuwsbrief februari 2024

Wil je deze nieuwsbrief ook graag elk kwartaal in jouw mailbox ontvangen? Meld je aan.
Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn Marion en Annelies, sinds december de nieuwe kartrekkers van Financieel Sterk. Marion is vooral voor de organisatorische kant en de aanvragen verantwoordelijk, Annelies voor de training en intervisie.

Arnhem is een van de armste gemeentes in Nederland. Daaruit zou je mogen concluderen dat er dan behoorlijk wat gezinnen zijn die elke maand weer moeite hebben met rondkomen. Maar we zien dat niet terug in het aantal aanvragen voor ondersteuning door een budgetcoach.

Daarom is onze ambitie om dit jaar te proberen meer inwoners te bereiken. Deze en volgende maand zijn we vooral nog bezig met het structuren van de organisatie. Daarna gaan we de boer op, langs allerlei mogelijke partijen waar een budgetcoach uitkomst kan bieden. Allereerst zijn dat de partijen die nu ook al regelmatig verwijzen, zoals de wijkteams. Daarna komen andere partijen aan de beurt. (Wil je alvast ingepland worden? Mail naar financielevrijwilligers@rijnstad.nl, dan prikken we vast een datum.) Ondertussen zijn we ook druk met het uitbreiden van het aantal vrijwilligers. De ambitie voor dit jaar is een verdubbeling van het aantal vrijwilligers en aanvragen.

Waarvoor kun je een financiële vrijwilliger inschakelen?

De vrijwilligers helpen met de thuisadministratie en geven budgetcoaching. Vaak gaan die twee hand in hand: mensen hebben vaak geen overzicht en dat levert stress op. Het fijne is dat de vrijwilliger een tijdje (in principe tot een jaar) met een inwoner kan meelopen en daardoor ook kan inzetten op de vaak benodigde gedragsverandering. Die is gericht op een grotere redzaamheid van de inwoner: als de vrijwilliger weg is, moet de inwoner wel zelf verder kunnen. Als het nodig is, overleggen ze met de vaste begeleider of ons.

Wij zorgen dat de vrijwilligers up-to-date blijven wat de inhoudelijke kant van het werk betreft. Daarnaast gaan we regelmatig intervisiebijeenkomsten houden. Het is namelijk best wel solistisch werk dat de vrijwilligers doen. Door het delen van kennis en ervaring met elkaar kunnen ze van elkaar leren en weten ze elkaar makkelijker te vinden.

Waar vind je ons?

Onze thuisbasis is jongerencentrum De Madser. De vrijwilligers komen echter gewoon bij de mensen thuis of spreken op een van de wijkcentra af, wat de inwoner wil. Je kunt ons bereiken op bovengenoemd e-mailadres of op 06 5287 4793 (Marion, niet op woensdag) of 06 2043 9987 (Annelies, niet op donderdag).

11 t/m 15 maart vindt de jaarlijkse Week van het geld plaats. We nodigen alle basisscholen, voortgezet onderwijs, en MBO/HBO-opleidingen in Arnhem uit om mee te doen. Je kunt mee doen als school of als klas (sen)  Er is lesmateriaal beschikbaar en er zijn onder meer gastlessen mogelijk (van onder meer politie of iemand van een bank).

Het platform Wijzer in geldzaken is initiatiefnemer van de Week van het Geld en wil onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ kinderen en jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. De Week van het Geld is een belangrijke aanjager voor het structureel stimuleren van financiële vaardigheden van kinderen en jongeren, zowel op school als thuis.

Meer informatie en aanmelden

Ook in 2023 is er een landelijke Energietoeslag van € 1300 euro voor inwoners met een laag inkomen. In Arnhem komt daar bovenop opnieuw een Arnhemse Wintertoeslag van € 250 euro om de bestaanszekerheid van Arnhemmers die dat nodig hebben verder te versterken. Het bedrag van in totaal € 1550 euro wordt automatisch overgemaakt op de rekening van mensen die eerder Energietoeslag in Arnhem ontvingen en hiervoor nog steeds in aanmerking komen.

Geen aanvraag nodig

De gemeente Arnhem heeft zich afgelopen maanden ingezet om ervoor te zorgen dat inwoners van Arnhem die in aanmerking komen de Energietoeslag zo snel mogelijk automatisch ontvangen. Inwoners van Arnhem die een uitkering binnen de Participatiewet ontvangen of een Gelrepas hebben hoeven geen aanvraag te doen voor de Energietoeslag. Zij krijgen de landelijke Energietoeslag en de Arnhemse Wintertoeslag van in totaal € 1550 euro automatisch uitgekeerd. Hierover ontvangen zij een brief in de herfstvakantie. Na de herfstvakantie wordt er gestart met de eerste betalingen. Bij inwoners die niet binnen deze groepen vallen maar in 2022 wel recht hadden op Energietoeslag wordt een check gedaan. Ook deze groep ontvangt hierover een brief in de herfstvakantie en hoeft in eerste instantie niet zelf een aanvraag in te dienen.

Niet eerder ontvangen

Er zijn ook inwoners die niet eerder Energietoeslag in Arnhem ontvingen maar nu wel in aanmerking komen. Zij kunnen vanaf 23 oktober hier en aanvraag doen. Wij staan klaar om inwoners hiermee te helpen wanneer dat nodig is. Inwoners die niet in aanmerking komen voor de Energietoeslag maar wel geldzorgen hebben vanwege een hoge energierekening komen mogelijk in aanmerking voor bijzondere bijstand voor hoge energiekosten.

Hulp nodig

Heb je hulp nodig bij de aanvraag energietoeslag? Of heb je door een hoge energierekening moeite om je vaste lasten te betalen? Kom dan langs op een van onze inloopspreekuren of plan een financiële check in.

Aanvraag energietoeslag 2022 verlengd t/m 30 april 2023

Heeft u nog geen energietoeslag voor 2022 aangevraagd bij de gemeente Arnhem? Dan kan dat toch nog! Wij stellen de aanvraag opnieuw open t/m 30 april. Want we hebben gemerkt dat er nog steeds mensen zijn die alsnog een aanvraag voor vorig jaar willen indienen. Ook studenten komen in Arnhem in aanmerking voor energietoeslag 2022. Kijk voor meer informatie en aanvragen op www.arnhem.nl/energietoeslag.

Komt u niet in aanmerking? Maatwerk is misschien mogelijk 

Maatwerk is voor iedereen die door de hoge energielasten niet meer rond kan komen en hierdoor schulden moet maken. De maatwerkregeling geldt in 2022 en 2023. Kijk voor meer informatie op www.arnhem.nl/maatwerk.

De energietoeslag voor 2023 kunt u nog niet aanvragen. Dat kan pas vanaf de zomer van 2023 via www.arnhem.nl/energietoeslag.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen en ons aanbod voor inwoners? Meld je dan aan voor onze Nieuwsbrief Alert op Geldzorgen via AlertOpGeldzorgen@rijnstad.nl

Al lange tijd hebben jullie het over het toekomstige plaatje: samenwonen in jullie paleisje. Jullie willen de relatie in een nieuwe vorm gaan gieten. Het latten moet maar een keertje klaar zijn! Inmiddels hebben jullie genoeg onderwerpen de revue laten passeren die wellicht tot kleine of grote discussies hebben geleid. Allereerst de vraag, waar gaan jullie wonen? Wie neemt wat mee naar het gezamenlijke paleisje? En wat gaat er weg? Zijn er nog verbouwings- en/of opknapwensen? Hoe gaan jullie de huiskosten straks verdelen?

Kortom genoeg om op voorhand over na te denken. Het is niet zomaar een beslissing die je neemt. Het vergt enige voorbereiding, voordat jullie samen kunnen genieten van het paleisje. En dan is het moment aangebroken, de inrichting is klaar, de verf zit op de muren en je hebt een favoriete kant van de bank gekozen. Hoef je dan nergens meer over na te denken? Juist moet je nog een aantal zaken onder de loep nemen nu je in hetzelfde huis woont.

Tip 1: Bespreek het budget

Wees open tegen elkaar over jullie eigen financiën. Hebben jullie schulden? Hebben jullie spaargeld? Wat hebben jullie voor inkomen? Welke vaste lasten gaan jullie delen? Willen jullie een eigen gelddeel overhouden voor vrijetijdsbestedingen? Houden jullie samen één rekening over voor alle inkomsten en uitgaven of kies je voor nog een eigen rekening naast jullie gezamenlijke rekening? Als je kiest voor allebei een aparte rekening zijn er meerdere opties mogelijk hoe je de kosten gaat verdelen:

  • verdelen naar verhouding van het inkomen;
  • allebei hetzelfde bedrag overhouden op je eigen rekening;
  • ieder de helft;
  • een bepaald bedrag.

Tip 2: Zijn er financiële veranderingen waar je rekening mee moet houden?

Bedenk ook goed welke veranderingen er gaan plaatsvinden. Bijvoorbeeld toeslagen. Als er sprake is van huurtoeslag, kan dit veranderen. Gaan jullie met zijn tweeën wonen of staan er ook kinderen op het adres ingeschreven? Als er kinderen op het adres staan ingeschreven worden jullie elkaars toeslagpartner en gaat er iets veranderen voor de toeslagen. Daarnaast gaan er een aantal kosten omhoog als je van een éénpersoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden gaat. Te denken valt aan energiekosten, waterkosten, gemeentelijke heffingen, verzekeringen.

Tip 3: Maak een overzicht van alle inkomsten en uitgaven

Zodra jullie hebben afgesproken hoe jullie de financiën verdelen, is het handig om dit in een overzicht te gieten. Een overzicht kun je maandelijks bijwerken, zodat je elke maand up-to-date bent met de financiën rondom het huis. Als je samen een huis hebt, is het wenselijk om een spaarrekening te hebben. Er kan altijd iets kapotgaan wat je direct moet vervangen. Denk aan een koelkast of een wasmachine bijvoorbeeld. Bij een koopwoning is het belangrijk om een groter bedrag per maand te sparen. Ook kun je vaste lasten hebben die per kwartaal of per jaar betaalt moeten worden. Dan is het overzichtelijk om hiervoor maandelijks een bedrag te sparen. Bij veel banken kun je tegenwoordig spaarpotjes/spaardoelen aanmaken. Dit is gekoppeld aan je spaarrekening. Hier kun je zelf verschillende spaarpotjes aanmaken. Je kunt bijvoorbeeld een spaarpotje aanmaken voor onvoorziene huiskosten, huisdier, vakantie, kinderen etc. Dit helpt je om beter het overzicht te houden.

Tip 4: Samenwoning vastleggen?

Je kunt ervoor kiezen om het samenwonen te laten vastleggen in een samenlevingscontract. Hierin leg je afspraken vast over de verdeling van de boodschappen, kleding, woonlasten, bankrekeningen, kosten en verzorging van eventuele kinderen. Je legt hier bijvoorbeeld ook in vast hoe de verdeling zal zijn als je uit elkaar gaat. Natuurlijk moet je daar niet direct aan denken, maar het is goed om alles op papier te zetten.

Kortom, genoeg stof tot nadenken. Zorg ervoor dat je er een droompaleis van maakt waarvan de administratie ordelijk is. Mocht je hulp nodig hebben om de veranderingen in kaart te laten brengen, kun je altijd vrijblijvend met ons contact opnemen.

Iedereen doet weleens boodschappen. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet te veel uitgeeft in de supermarkt. Ben jij wel eens geschrokken van het hoge bedrag dat de caissière noemde bij het afrekenen? Hieronder zullen enkele bespaartips worden genoemd omtrent boodschappen doen.

Bijhouden

Hoeveel geld heb je de afgelopen week uit gegeven aan de boodschappen? Maar ook aan kleine tussendoortjes? Waarschijnlijk heb je hier niet gelijk een antwoord op.

Het bijhouden van jouw uitgaven is een eerste stap als je wilt gaan besparen. Het is fijn om te weten waar het geld naartoe gaat. Vaak weten we dit niet. Je kunt jouw uitgaven bijhouden in een kasboek of in een schriftje noteren.

Bespaartips

Boodschappen doen is iets wat heel gewoon is. Daarom denken we er vaak niet over na, maar boodschappen kunnen best een grote uitgavenpost zijn. Zo blijkt dat 33% bij een voorgenomen aankoop na gaat of het ook in de aanbieding verkrijgbaar is (Bron: Nibud). Met wat goede bespaartips kun je besparen op de boodschappen.

  1. Maak een planning voor wat je de aankomende week wilt gaan eten. Dit zorgt ervoor dat je weet wat je voor de komende week in huis moet halen en maar één keer naar de supermarkt hoeft. Hierdoor wordt je minder verleid om extraatjes te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt.
  2. Bekijk de folders van de supermarkten in de omgeving. Deze folders zijn vaak ook online terug te vinden. Maak jouw weekmenu aan de hand van de producten die in de aanbieding
  3. Aanbiedingen kunnen helpen bij het besparen op de boodschappen, maar dat geldt alleen als je de producten ook echt gaat gebruiken. Koop geen producten in de aanbieding die je verwacht niet te gaan gebruiken. Lang houdbare producten zoals thee, pasta en tandpasta komen altijd wel op. Maar is het tweede pakje vlees voor de helft van de prijs, maar je hebt geen vriezer thuis om het te bewaren? Laat dat tweede pakje dan liggen.
  4. Doe geen boodschappen als je trek hebt! Trek maakt dat je minder weerstand kunt bieden aan verleidingen in de supermarkt.
  5. Haal hele groenten in plaats van voorgesneden groeten. Voorgesneden groenten zijn vaak duurder dan hele groenten. Ook kan je vaak meerdere keren van hele groenten eten.
  6. Je kunt ook de markt bezoeken. Verse producten zoals groente en fruit zijn hier vaak goedkoper dan in de supermarkt. Zeker aan het einde van de dag. Let er wel weer op dat je niet meer koopt dan dat je nodig hebt, zodat je aan het einde van de week geen eten hoeft weg te gooien.
  7. Gaan jouw kinderen mee boodschappen doen? Spreek dan van tevoren af wat je wel en niet koopt en wat zij eventueel mogen uitkiezen. Dit zorgt ervoor dat er niet onverwachts toch meer wordt meegenomen dan wat vooraf de bedoeling was.
  8. Even wat vaker bukken in de supermarkt kan ook een interessante besparing opleveren. De duurdere A-merken staan vaak op ooghoogte. Onderaan in de schappen staan vaak de wat goedkopere huismerken.

Kortom, begin met het inzichtelijk maken van hoeveel geld je nou precies uitgeeft in de supermarkt en houdt dit bij in een kasboekje of in een schriftje. Maak vervolgens gebruik van de bovenstaande tips om te voorkomen dat je meer geld uitgeeft in de supermarkt dan dat je zou willen. Succes!

We weten allemaal dat sparen verstandig is. Maar dat is zeker zo makkelijk nog niet.  Wist je dat 31 oktober Wereld Bespaardag is (World Thrift Day)? Deze dag staat wereldwijd in het teken van sparen, maar ook voor financiële zekerheid. De dag vond zijn oorsprong al in 1924 en is tot stand gekomen om mensen te informeren over het sparen van geld op een bankrekening en het niet onder hun matras te laten liggen. Vandaag de dag hebben veel mensen geen contant geld meer in hun portemonnee, laat staan onder hun matras in huis. Maar hoe ga je om met die digitale portemonnee? Hoe kan je nou slim sparen? Wij geven je graag wat tips!

Tip 1: Stel een spaardoel

Ja, het is een open deur. Maar het werkt echt, stel een doel! Waar wil je graag voor sparen? Het motiveert om te sparen voor iets waar je naar uit kan kijken. Dit kan een nieuwe telefoon zijn, een nieuwe jas of misschien ben je eens toe aan een lekker weekje op vakantie.  Een doel kan ook zijn om een budget te hebben staan voor onverwachte kosten, oftewel de ‘buffer’. Hoeveel je nodig hebt als buffer is voor iedereen anders. Het Nibud heeft een BufferBerekenaar samengesteld waar je na het invullen van wat gegevens kunt ontdekken hoe groot jouw buffer het beste kan zijn.

Tip 2: Stel voor ieder spaardoel ook een spaarbedrag in

Fijn! Je weet nu waar je voor wilt sparen! Maar hoeveel heb je daarvoor nodig? En ga je voor alle doelen tegelijk sparen of zijn er doelen die je graag eerst wil behalen voordat je naar het volgende spaardoel gaat? En welk bedrag kan je eigenlijk iedere maand sparen? Het is belangrijk om een overzicht te maken. Maak een overzicht van je verschillende spaardoelen. Plaats daarbij het bedrag dat je nodig hebt om het doel te behalen. Maak ook een overzicht van jouw inkomsten en uitgaven. Maak hierbij gebruik van deze overzichten (link naar overzichten uit Toolbox). Bepaal welk bedrag jij iedere maand kan sparen en verdeel deze onder de spaardoelen. Het Nibud adviseert elk huishouden om 10% van het maandelijks inkomen opzij te zetten. Lukt het jou niet om deze 10% over te houden iedere maand? Vraag de gratis budgetcheck bij ons aan en wij kijken samen met jou naar inkomsten en uitgaven. Maak ook gebruik van het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud. Dit geeft inzicht in jouw inkomsten en uitgaven en laat je zien hoe dat in vergelijking met anderen is.

Tip 3: Maak gebruik van je internetbankieren

De meeste banken bieden via online internetbankieren allerlei mogelijkheden om spaarpotjes aan te maken. Je kunt hier gebruik van maken. Je kan bijvoorbeeld ook opdrachten plaatsen om iedere maand een vastgesteld bedrag in deze potjes te stoppen.

Tip 4: Eerst sparen, daarna pas uitgeven

“Do not save what is left after spending; instead spend what is left after saving.” Warren Buffet. Maak een budgetplan waar het spaarbedrag in opgenomen is. Spaar niet aan het einde van de maand het bedrag dat er is overgebleven. Maar zorg dat je eerst het gekozen bedrag in de potjes plaatst voor de spaardoelen. Het bedrag dat hierna nog overblijft op de rekening kan vrij uitgegeven worden die maand. Zo voorkom je dat je aan het einde van de maand onvoldoende overhoudt om je spaardoelen te behalen.

Tip 5: Maak ieder jaar een nieuw overzicht

Krijg je loonsverhoging in januari? Of heb je net een eindejaarsuitkering ontvangen? Gaat je premie van de zorgverzekering omhoog? In januari kan er het een en ander veranderen. Maak daarom ieder jaar een nieuw overzicht. Stel een nieuw maandelijks spaarbedrag vast en bedenk voor welke kosten je dit jaar misschien komt te staan.

Tip 6: Vraag tips aan je omgeving!

En als allerlaatste tip: spreek erover! Het klinkt misschien simpel, maar toch is dit een onderwerp wat niet vaak besproken wordt. En als het besproken wordt is het vaak ook nog eens heel lastig om toe te geven dat sparen niet eens zo makkelijk is. Spreek er wel over met elkaar. Vraag bijvoorbeeld aan jouw ouders hoe zij sparen. Hoe hebben zij rekening gehouden met de kosten die zo voor jou hebben gemaakt door de jaren heen? Of vraag het aan je vrienden. Hoe krijgen zij het voor elkaar om regelmatig een hapje buiten de deur te eten? Of die ene vriendin die vaak in de nieuwste mode loopt. Jouw omgeving kent jou het beste. Zij kunnen juist de tips geven waar je misschien wel het meeste aan hebt.

De stapel binnengekomen post groeit. Je mailbox puilt uit. En waar sommige brieven gebleven zijn… Eerlijk gezegd heb je geen idee. En hoe langer je de post laat liggen, hoe meer je ertegen op gaat zien om het op te pakken. En hoe meer er blijft liggen, hoe groter de kans dat het (vervelende) consequenties heeft.

Er zullen best een aantal mensen zijn die zich hier in herkennen. Hoe krijg je jezelf zover om die groeiende stapel brieven tóch bij elkaar te rapen en weer een start te maken met overzicht krijgen in je administratie? We nemen je mee in een paar tips die je op weg kunnen helpen.

Inplannen maar!

Misschien een open deur: maar ook de administratie kan je inplannen. Plan een vast moment in de week waar je een half uur tot een uurtje reserveert om écht even aan je administratie te gaan zitten. En het mooiste: als je je administratie op deze manier bijhoudt, wordt de tijd die je wekelijks nodig hebt steeds korter!

Hoe ga ik aan de slag?

Het is je gelukt. Je zit er klaar voor! Maar je ziet door de bomen het bos niet. Hoe maak je een start? Hieronder wat tips om aan de slag te gaan.

Stap 1: Verzamel alle binnengekomen post en mails

Leg binnengekomen post op een vaste plek in huis en verzamel digitale post in een aparte map. Zo hoef je niet elke week op zoek om alles te verzamelen.

Stap 2: Open alle brieven en mails en verdeel deze in drie categorieën

  • Categorie A: hier hoef ik niks mee en kan weg (bijvoorbeeld reclame). Gooi deze gelijk weg. Opgeruimd staat netjes!
  • Categorie B: hier hoef ik niks mee, maar moet ik wel bewaren (informatieve mails over abonnementen, wijzigingen in overeenkomsten, etc.).
  • Categorie C: hier moet ik actie op ondernemen.

Stap 3: Onderneem actie op de post waar je iets mee moet (het stapeltje van categorie C)

Misschien heb je geen zin, maar echt waar: pak dit gelijk op! Je hebt nu een momentje ingepland, maak hier gebruik van. Anders blijft het waarschijnlijk weer liggen en baal je er later extra hard van. Pleeg de telefoontjes, maak de openstaande bedragen over, stuur die mail. Gedaan is mooi gedaan. Zijn er acties die je nog niet op kan pakken maar die in de (nabije) toekomst wel moeten? Noteer dit bijvoorbeeld in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Stap 4: Overzicht creëren én houden

Als het goed is, is alle post nu geopend, zijn mails waar je niks mee hoeft weggegooid en heb je actie ondernomen op de brieven waar je iets mee moest. Wat overblijft zijn brieven en mails waar je niks (meer) mee hoeft, maar die je wel wilt bewaren. Om in de toekomst bepaalde brieven/mails makkelijk weer terug te vinden en te weten welke actie je eventueel hebt ondernomen, kun je het volgende doen:

  • Op de mails en brieven waar je actie op hebt ondernomen maak je een aantekening met onder andere: welke actie heb je ondernomen, de datum waarop je de actie hebt ondernomen en wie je eventueel gesproken hebt tijdens een telefoontje. Dit kan je natuurlijk aanvullen met dingen die jij handig vindt om te noteren.
  • Brieven berg je op in een fysieke map met tabbladen, zo ingedeeld dat het voor jou logisch is om ze terug te vinden. Bij de Action haal je al voor een klein bedrag een map en tabbladen. Weet je niet wat voor jou een handige manier is om jouw map in te delen? Het Nibud heeft hiervoor een tabbladenset.
  • In jouw mailbox kun je dezelfde mappen aanmaken als tabbladen in de fysieke map.

Als laatste is het slim om 1x per jaar je fysieke map en mailmappen na te lopen. Misschien zijn er inmiddels brieven of mails die weg kunnen. Zo houd je de administratie beperkt en overzichtelijk.

Het lijkt misschien veel werk, maar als je het bijhoudt ben je wekelijks vaak niet meer dan een kwartiertje bezig!

Ik kom er echt niet uit!

Misschien is de stapel post inmiddels zo opgelopen dat je jezelf er écht niet toe kan zetten om een start te maken. Of misschien heb je al wel een start gemaakt, maar heb je geen idee waar de brieven die je binnenkrijgt over gaan. Misschien puilen je mappen uit, maar durf je niks weg te gooien. Er kan altijd een reden zijn waarom het toch niet lukt. Dus daarom onze laatste, maar misschien wel belangrijkste tip: vraag om hulp!

Om hulp vragen is zo makkelijk nog niet. We willen anderen niet belasten, of schamen ons dat het niet lukt om in dit geval de administratie zelf bij te houden. Maar echt: de consequenties van het niet bijhouden van administratie kunnen veel vervelender zijn. Daarnaast blijkt dat mensen die anderen helpen zichzelf ook gelukkiger voelen. Dus eigenlijk help jij met je vraag ook de ander. Dus vraag die vriend(in), buurman of -vrouw, dat familielid of iemand anders in je omgeving of hij/zij een keer of met regelmaat met jou wil meekijken. Samen komen jullie vast een stuk verder!

Hulp bij administratie

Mocht je jouw omgeving niet kunnen/willen vragen of kan jouw omgeving je niet verder helpen? Ook bij vragen over je administratie kan je bij Goed Gereld Arnhem terecht. We zorgen dat iemand jou bijvoorbeeld ondersteunt bij het opzetten en bijhouden van jouw administratie! Stel jouw vraag via het contactformulier, bel met 026 – 21 27 999 of loop binnen op één van onze inloopspreekuren.

Administratie