Voor veel mensen is het regelen van digitale zaken met de overheid en andere instanties niet vanzelfsprekend. Deze mensen kunnen terecht bij de spreekuren van Informatiepunt digitale overheid (IDO) van de bibliotheek.

Het IDO is een gratis en laagdrempelige plek waar mensen eerstelijnshulp kunnen krijgen bij het regelen van overheidszaken via internet. Denk hierbij aan: inloggen met DigiD, het aanvragen van toeslagen, afspraken maken met instanties etc.

Bij het IDO geven ze geen inhoudelijk advies, maar ze helpen mensen een stukje op weg. Dat doen ze door te luisteren, brieven en formulieren mee te lezen, te helpen bij het aanmaken van een DigiD, en te helpen bij het leggen van contact met instanties. Of door mensen door te verwijzen naar een organisatie die wel inhoudelijk kan helpen, zoals bijvoorbeeld Goed Geregeld Arnhem.

Andersom kan Goed Geregeld Arnhem cliënten ook doorverwijzen naar het IDO, zodat er meer tijd is voor inhoudelijke ondersteuning. Het IDO van Rozet heeft samen met Goed Geregeld Arnhem afgesproken dat dit wederzijds doorverwijzen zoveel mogelijk warm gebeurt.

De IDO-spreekuren zijn in alle drie de bibliotheekvestigingen en op buitenlocaties zoals jongerencentrum Willemeen en de Rijnstadvestiging aan de Dovenetellaan. In de zomerperiode is er soms een aanpast rooster. Kijk voor tijden en locaties op de website, onder het kopje ‘Infopunt Digitale Overheid’.