Tijdelijk Noodfonds Energie open

Per vandaag is het Tijdelijk Noodfonds Energie open voor aanvragen. Ken je inwoners met een hoge energierekening en een laag inkomen? Check hieronder de voorwaarden of de inwoner in aanmerking komt voor een bijdrage uit het Noodfonds.

  • Het huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400,- (alleenstaande) of  € 4.740,- (samenwonend) inclusief 8% vakantiegeld.
  • Het huishouden heeft een energierekening voor gas, stroom, warmte, warm water, stadswarmte of een blokaansluiting op naam van een persoon uit het huishouden.
  • De energiekosten van de energieleverancier zijn hoger dan 8 tot 10 procent van het bruto-inkomen per maand.
  • Het maakt niet uit welke energieleverancier het huishouden heeft.

Op de website vind je meer info en kun je ook een situatie check doen. Heeft een inwoner hulp nodig bij de aanvraag? Ze kunnen terecht bij een inloopspreekuur van Rijnstad Goed Geregeld Arnhem.

Als een inwoner studeert, maar door een chronische ziekte of beperking niet kan werken naast de voltijdstudie, kan hij of zij mogelijk in aanmerking komen voor studietoeslag.

Voorwaarden voor de Studietoeslag:

  • Inwoner volgt een voltijd opleiding.
  • Inwoner woont binnen de gemeente Arnhem.
  • Inwoner kan door een langdurige ziekte of beperking naast de studie niet werken.
  • Inwoner krijgt studiefinanciering  van DUO of een tegemoetkoming op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS).
  • Inwoner krijgt geen levenlanglerenkrediet.
  • Inwoner krijgt geen Wajong-uitkering

Voldoet de inwoner aan de voorwaarden dan kun je via de website van de gemeente een aanvraagformulier invullen.

“Voor mezelf opkomen, hulp vragen, aan mezelf denken, vriendschap – ik heb zoveel geleerd.”
“Praten helpt, je staat er niet alleen voor, en schaamte is niet nodig.”
“Door gesprekken leer je onbewust dingen die je in de praktijk gebruikt.”
“Er werd niet geoordeeld; alle moeders waren open en positief.”
“Het werkt echt – ik moet het alleen consequent blijven doen.”

Dit zijn enkele ervaringen van ouders (voornamelijk moeders) die deelnamen aan de eerste ronde van het ZakgeldProject. Het project bracht niet alleen bewustwording over geld en financiële opvoeding op gang, maar stimuleerde ook persoonlijke groei, het stellen van grenzen, en het nemen van eigen regie.

Tijdens de bijeenkomsten werd ook teruggeblikt op de financiële opvoeding thuis. Voor veel deelnemers was geld een taboe of simpelweg iets dat werd uitgegeven zodra het er was. Eén moeder vertelde dat zij vooral had geleerd hoe je een lening afsluit. Alle deelnemers gaven aan hun kinderen graag iets anders mee te willen geven, maar wisten niet altijd hoe. Het project bood hiervoor handvatten.

Ervaringsdeskundige aanpak
Persoonlijke ervaringen spelen een grote rol binnen het project, en vertrouwen is hierin essentieel. De oudergroepen worden begeleid vanuit een ervaringsdeskundige aanpak, waarin gelijkwaardigheid en oordeelloosheid centraal staan. Eén van de coaches heeft zelf ervaring met armoede en schuldhulpverlening. Door haar verhaal te delen, ontstaat er ruimte voor openheid en herkenning, waardoor ouders eerder hun zorgen durven uitspreken.

Indien nodig wordt samen met ouders gekeken naar aanvullende ondersteuning. De coaches zijn bekend met het sociaal domein in Arnhem en kunnen helpen bij het vinden van passende hulp.

Opzet van het project
Gedurende vier maanden ontvangen kinderen wekelijks zakgeld. In tien bijeenkomsten (inclusief avondmaaltijd) worden ouders en kinderen begeleid in het leren omgaan met geld. Kinderen leren spelenderwijs over sparen, keuzes maken en omgaan met verleidingen. Ouders bespreken thema’s zoals financiële opvoeding, omgaan met beperkte middelen, en leren hun kind zelfstandigheid rond geld aan. Het programma is deels afgestemd op wensen van de deelnemers.

Samenwerking met professionals
Professionals die in hun werk gezinnen tegenkomen die baat hebben bij dit project, worden uitgenodigd om mogelijke deelnemers te signaleren. Bij interesse wordt een kennismakingsgesprek gepland om te bekijken of deelname passend is. Een nieuwe ronde start in oktober 2025.

Wil je meer informatie?
Bellen en/of appen met:
Joyce – Kinderwerker Rijnstad: 06 – 15 49 73 39
Heidi – Jeugdcentrum Vogelwijk: 06 – 11 19 56 64
José – Ervaringsdeskundig coach: 06 – 101 02 477

Ken je iemand die onbetaald en langdurig voor een ander zorgt? Deze mantelzorger kan in aanmerking komen voor het Mantelzorgcompliment. Dit is de jaarlijkse waardering van de gemeente Arnhem voor haar mantelzorgers. Ook jonge mantelzorgers (t/m 24 jaar) kunnen deze waardering aanvragen.

Hoe werkt het?
Het mantelzorgcompliment kun je aanvragen tussen 1 april en 31 december 2025. Het compliment bestaat uit een geldbedrag van € 150,- of een ‘Dit is Arnhem’ pas t.w.v. € 175,-. Vraag het compliment online aan via DigiD (van de zorgvrager) op www.arnhem.nl/mantelzorgcompliment

Meer informatie?
Kijk voor de voorwaarden op www.arnhem.nl/mantelzorgcompliment. Op www.mvtarnhem.nl staat veel nuttige informatie, activiteiten en tips over mantelzorg. Je kunt een inwoner daar ook aanmelden als mantelzorger. Zo blijft de inwoner op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom mantelzorg in Arnhem.

Jonge mantelzorgers (t/m 24 jaar) kunnen via MVT Arnhem het speciale Compliment voor Jonge Mantelzorgers aanvragen: https://www.mvtarnhem.nl/mantelzorgcompliment-jonge-mantelzorgers

Hulp nodig?
Neem dan contact op met MVT Arnhem op telefoonnummer 026 – 370 35 40 of stuur een bericht naar info@mvtarnhem.nl. MVT Arnhem is bereikbaar op maandag, woensdag en donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Houd de gegevens van de zorgvrager en mantelzorger bij de hand. Let op: in verband met de verwachte drukte in april / mei kan het langer duren voordat de (telefonische) aanvraag afgehandeld kan worden.

De Week van het geld, 24 tot en met 28 maart, is een landelijk initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. In Arnhem wordt de Week van het geld georganiseerd door Rijnstad, in samenwerking met gemeente Arnhem. Wij vinden het essentieel voor een goede financiële start dat kinderen en jongeren leren omgaan met geld. Door op jonge leeftijd het onderwerp geld bespreekbaar te maken, wordt het normaal om hier in de toekomst over te praten. Op deze manier worden schulden op latere leeftijd voorkomen.

Het thema van de Week van het geld voor 2025 is: Hoe maak jij je gelddromen waar?

Meld je nu aan!

Wil je jouw klas aanmelden voor gastlessen tijdens de Week van het geld? Dit jaar gaat dit op een andere manier: Op de website van Rijnstad, publiceren wij een lijst van gastlessen die je kan aanvragen. De website wordt regelmatig aangevuld, dus kijk wekelijks of er nieuwe gastlessen toegevoegd zijn. Je kunt je uiteraard wel alvast aanmelden via ons e-mailadres.

Aanbod financiële educatie

Op de website lees je alles over effectieve financiële educatie. Op deze pagina vind je lesmaterialen over goed omgaan met geld voor de PO, VO (ook praktijkonderwijs) en MBO. Dit aanbod is ook buiten de Week van het geld geldig.

Het nieuwe jaar is begonnen. Veel inkomsten en uitgaven zijn veranderd. Tijd om een nieuw overzicht te maken van de inkomsten en uitgaven. Het is verstandig om minimaal 2 keer per jaar te controleren of de bedragen nog kloppen.

Ken je iemand die hier wel wat hulp bij kan gebruiken? Meld de inwoner hier aan voor een afspraak voor een financiële check. Goed Geregeld Arnhem helpt niet alleen bij het maken van een overzicht maar kijkt ook of er voorzieningen en regelingen zijn waar de inwoner mogelijk aanspraak op kan maken.

In februari vallen er bij huishoudens weer de bekende gemeentelijke heffingen en de zuiveringslasten op de mat. Huishoudens kunnen kiezen om de aanslag in één keer te betalen of te betalen in termijnen.

Het is mogelijk dat een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding van de belastingen. Dat hangt af van het inkomen, vermogen en de samenstelling van het gezin. Het kan zijn dat er automatisch kwijtschelding wordt verleend. De inwoner hoeft dan niets te doen. Als er geen automatische kwijtschelding wordt verleend, is het goed om uit te zoeken of er wel recht is op kwijtschelding. Heeft de inwoner hier hulp bij nodig? Goed Geregeld Arnhem kan hierin ondersteunen. Kijk voor de inloopspreekuren op de website.

Iedereen in Nederland die 18 jaar of ouder is en gebruik maakt van zorg uit de basisverzekering, heeft een verplicht eigen risico. In 2025 bedraagt het eigen risico € 385,- per jaar. Dit bedrag moet eerst door de verzekerde betaald worden, voordat de zorgverzekeraar een vergoeding uitkeert.

Van te voren is niet altijd duidelijk of een inwoner te maken krijgt met zorgkosten en dus nota’s ontvangt van het eigen risico. Om te voorkomen dat je wordt verrast door een plotselinge kostenpost, kan je bij veel zorgverzekeraars al van te voren gespreid betalen aanvragen. Je betaalt dan vanaf februari 10 maanden € 38,50 per maand. Als aan het eind van het jaar blijkt, dat je niet je volledige eigen risico hebt gebruikt, wordt het restende bedrag weer terug op je rekening gestort. De regeling Eigen risico gespreid betalen kun je aanvragen tot 1 februari.

Als er geen gebruik wordt gemaakt van bovenstaande regeling, is het altijd mogelijk om een betalingsregeling te treffen als de rekening niet ineens betaald kan worden.

Vanaf 1 januari 2025 zijn schuldhulpverlening en vroegsignalering weer onderdeel van de taken van de gemeente Arnhem. Dit betekent dat Arnhemmers vanaf nu met hun geldzorgen en schulden terecht kunnen bij het team Hulp bij Geldzorgen en Schulden van de gemeente, onderdeel van het cluster Werk & Inkomen.

Gemeente Arnhem is er voor alle inwoners

Schulden zijn veelvoorkomend. Maar liefst 12% van de huishoudens in Arnhem heeft problematische schulden en gemeente Arnhem wil zelf zo veel mogelijk grip hebben op de hulpverlening voor inwoners. Door schuldhulp zelf uit te voeren, nemen we mensen van begin tot eind bij de hand en helpen we ze hun weg te vinden. Het doel is dat Arnhemmers voor hulp bij geldzorgen en schulden gemeente Arnhem weten te vinden.

Wat houdt de dienstverlening in?

De gemeente is er voor iedere Arnhemmer en de hulp bij Geldzorgen en Schulden is gratis. Denk aan hulp bij budgetbeheer, regelingen, betalingsafspraken en in kaart brengen van inkomsten en uitgaven. Vervolgens worden mogelijke schulden opgelost, waarbij gekozen wordt voor de oplossing die het best past bij de situatie van de inwoner. Wanneer directe oplossingen niet mogelijk zijn, biedt duurzame financiële dienstverlening uitkomst. Een vaste regisseur helpt dan met de communicatie naar derden, bijvoorbeeld schuldeisers. Daarnaast werken we samen met ketenpartners in de stad om financiële problemen integraal aan te pakken (vroege hulp en preventie). De hulpverlening van de gemeente wordt ook toegelicht in deze animatievideo voor inwoners.

Het team ‘Vroeg eropaf’ neemt de taak van vroegsignalering over van Rijnstad en biedt hulp wanneer inwoners een betalingsachterstand hebben op huur, hypotheek, gas, water, energie of zorgverzekering. Daarover informeerden we je al eerder.

Contactgegevens voor inwoners

Contact opnemen kan op verschillende manieren: via de website, telefonisch of per e-mail:

Daarnaast kunnen samenwerkingspartners zoals sociale wijkteams of Goed Geregeld Arnhem rechtstreeks aanmelden bij de regisseur van de betreffende wijk of via dezelfde kanalen die inwoners gebruiken. Ook bewindvoerders spelen een belangrijke rol. Meer informatie vind je ook in de toolkit van de Gemeente Arnhem. Heb je een vraag of wil je iemand helpen? Neem gerust contact op met een van de regisseurs.

In gesprek met inwoners

De campagne ‘Geldzorgen? Er is hulp!’ is van start gegaan. In deze campagne wordt het thema geldzorgen en schulden op een toegankelijke, persoonlijke manier belicht. In de eerste zes maanden van 2025 kun je de regisseurs van Gemeente Arnhem daarom tegenkomen in de stad. In de verschillende wijken gaan zij in gesprek met inwoners. Het doel hiervan is om gesprekken te voeren, kennis te maken en de nieuwe dienstverlening onder de aandacht te brengen.

 

Sommige stellen met meerdere inkomens krijgen minder huur- en zorgtoeslag en kindgebonden budget dan dat ze nodig hebben. Daardoor hebben ze onbedoeld een lager besteedbaar inkomen dan een vergelijkbaar huishouden met een volledige bijstandsuitkering. Dit komt doordat belastingvoordelen niet goed worden gebruikt, waardoor hun bruto-inkomen hoger lijkt, maar ze netto evenveel overhouden als iemand met bijstand.

De gemeente Arnhem is in augustus begonnen met het benaderen van mensen die mogelijk toeslagen hebben gemist. Sommige mensen zijn al aangeschreven, de rest volgt later. Als ze meedoen aan een onderzoek, kijken sociaal raadslieden van Goed Geregeld Arnhem, onderdeel van Rijnstad, of ze recht hebben op extra toeslagen. Ze kunnen dan een vergoeding krijgen van enkele honderden euro’s per jaar via bijzondere bijstand. De gemeente kijkt meerdere jaren terug.

 

Ontwerp zonder titel – 2024-10-31T101538.386